X
تبلیغات
تحقیق وپژوهش در ابتدایی - سوم ابتدایی
به وبلاگ علمی و آموزشی خوش آمدید

نقش معلمان از تبديل خاك به طلا  با ارزش تر است. (مقام معظم رهبري )


ادامه مطلب
نوشته شده توسط مدیر سایت در ساعت 9:57 | لینک  | 

عید غدیر خم مبارک

نوشته شده توسط مدیر سایت در ساعت 20:16 | لینک  | 

نمونه سؤالات سوم در آبان ماه

نوشته شده توسط مدیر سایت در ساعت 11:54 | لینک  | 

مشخصات کلی

نام درس : ای ایران     کتاب : فارسی    پایه : سوم ابتدایی       مدت : 50دقیقه

معلم :             مدرسه :               تعداد دانش آموزان:                  تاریخ:

هدف کلی اهداف

-         آشنایی با کشور ایران، شاعران ، پهلوانان و دانشمندان و ...

-         آشنایی با زیبایی های ایران و زیارتگاههای ایران

-         تقویت روحیه ی یاری از میهن

دانشی : - دانش آموزان شاعران و پهلوانان و ... ایران را نام ببرید

جزئی

          - نام کشور خود را می گویند – روی درس را می خوانند

 مهارتی : دانش آموزان یکی از شعرهاتی شاعران را بگویند

           - دانش آموزان به سوالات درست و نادرست به تنهایی پاسخ می دهند.

نگرشی : دانش آموزان عکس چند نفر از دانشمندان را بیاورند.

          - دانش آموزان به سربلند و آباد کردن ایران علاقه نشان می دهد.

 

روش

الگوی پیش سازمان دهنده – روش های فعال – پرسش و پاسخ – کارایی تیم

وسایل

عکس زیباییهای ایران – عکس دانشمندان – پهلوانان و ... – نقشه ی ایران – کتاب – تخته سیاه – مقوایی که روی آنها جملاتی در رابطه با ایران نوشته شده – چسب – کارتهای کلمات برای گروه بندی

معلم

ورود – ایجاد ارتباط – دادن کارتها جهت گروه بندی

-         جمع آوری یا رسیدگی به تکالیف

-         ارزشیابی از درس قبلی بصورت فردی

-         مقوایی که روی آن نوشته شده : ای ایران ، ای خانه  ی پرشکوه من سرزمین شاعران – نویسندگان پهلوانان و ... هستی تو ار دوست دارم با همه ی زیباییهایت جنگل های سربلند شمال و ... گنبد طلایی امام رضا (ع) و ...روی تخته می چسبانیم

 

فراگیران با توجه به کارت هایی که در گروه دارند( شاعران، پهلوانان و زیباییها – زیارت گاها و ... در گروه صحبت کنند و نظرات خود را بیان کنند و پس از جمع بندی مطالب نماینده ی گروه به کلاس ارائه دهند

بچه ها با توجه  به مطالبی که نمایندگان تیم ها ارائه دادند با کشور عزیزمان ایران و شاعران و ... آشنا شدیم و همانگونه که روی مقوا نوشته ایم می خوانیم

کتاب فارسی را باز کرده و به تصاویر دقت کرده و با پرسش و پاسخ از تصاویر به تجکیم سازمان شناخت می پردازیم.

-         روی درس را می خوانند

-         به فعالیت های گوش کن و بگو – درست و نادرس توجه می کنند تا پرسیده شود.

-         سوال می کنیم ( از سه – چهار نفر)

-         فعالیت قبل در گروه تکرار شود تا از نماینده گروه بپرسیم

-         با پرسش و پاسخ درس را جمع بندی می کنیم و اهمیت کشورمان و کوشش در راه ایران و ... را بیان می کنیم

-         از دانش آموزان  می خواهیم شعر، سرود مقاله ای که در مورد ایران دارند آماده کنند تا در جلسه ی بعدی پس از بررسی بهترین انتخاب و خوانده شود

-         یکبار از روی درس بنویسند.

دانش آموزان

ایجاد ارتباط متقابل – گرفتن کارتها

-         ارائه تکالیف

-         پاسخگویی فراگیران

-         فراگیران پس از خواندن متن و تفکر در آن در گروه با هم صحبت کرده و نظرات خود را ابراز می دارند

-         از فراتگیران می خواهیم آنها نیز بخوانند

 

نمایندگان نظرات گروها را ارائه می دهند

فراگیران در خواندن متن و پاسخ گویی به سوالات ما را همراهی می کنند

گوش می کنند و دقت می نمایند

-         فراگیران به پرسش ها پاسخ می دهند.

-         همکاری می کنند

-         بصورت فردی اینکار را انجام می دهند

-         فراگیران پاسخ می دهند.

-         فراگیران پس از انجام فعالیت نماینده ی گروه را انتخاب می کنند تا به سوالات جواب دهد.

-         با پاسخگویی به سوالات در جمع بندی درس مشارکت می کنند

-         یادداشت می کنند تا انجام دهند.

-         دانش آموزان انجام می دهند.

 

 

 

 

نوشته شده توسط مدیر سایت در ساعت 13:22 | لینک  | 

عنوان درس : ورزش

هدف کلی : مهارت در ضربه زدن با دست و پا

اهداف جزئی :

دانش :

-      آشنایی با مهارت ضربه زدن با دست به شی ء یا توپ

-      آشنایی با مهارت ضربه زدن باپا به شی یا توپ

-      آشنایی با مهارت ضربه زدن با دست و پا به شی یا توپ ساکن یا در حال حرکت

مهارتی :

-      مهارت در ضربه زدن با دست به شی یا توپ

-      مهارت در ضربه زدن با پا به شی ء یا توپ در حال سکون یا حرکت

-      مهارت در ضربه زدن با دست ، راکت ، چوب و ...

نگرشی :

-      علاقه به یادگیری و اجرای مهارت های حرکتی پایه

-      علاقه به شرکت در فعالیت های حرکتی و بازی ها

وسایل مورد نیاز :

گچ – توپ – راکت

آماده سازی  5 دقیقه

معلم : ورود – ایجاد ارتباط و دانش آموزان با سلام و خواندن یک پیام قرآنی و قُل رَبّ زِدنی عِلماً .

« پروردگارا ، علم و دانش مرا زیاد کن »    ایجاد ارتباط متقابل می کنند .

معلم : بچه ها ، تا شما لباسهایتان را در بیاورید من هم حضور غیاب می کنم . در حیات منتظرم تا هر گروه به نوبت بیایند طبق معمول سرگروه ها جلوی صف باشند بعداض با موزیک و آهنگ نرمش ، شروع می کنیم به ترتیب راه رفتن و دویدن آرام تا ....

بعداً با توجه به محتوای آموزشی این جلسه نرمش دست و پا را شروع می کنیم .

خوب بچه ها من که خوب به شما نگاه می کردم همه ی شما آماده اید برای بازی این دفعه

از گروه 1 می خواهم به نوبت بصورت فردی در حالت ایستا به توپ ضربه بزنند تا گروه آخر

خوب شما هم ضربه زدن یکدیگر را مشاهده کرده و ایرادها را گوشزد کنید . پس از ارائه ی نظرات ف دانش آموزانی را که مهارت را خوب اجرا کردند بعنوان الگوی تدریس انتخاب می شوند .

نکات اصلی که هنگام اجرای مهارت بایستی رعایت شود توسط معلم ارائه می شود.

نحوه ی صحیح ضربه زدن توضیح داده می شود و دانش آموزان با دقت گوش کرده و یاد می گیرند .

-      حالت راحت بخود گرفتن – ایستادن نسبت به هدف به پهلو – باز بودن پاها به اندازه ی کافی  - قرار گرفتن راکت در دست برتر   - کنترل مسیر توپ و حرکت توپ  - منتقل کردن وزن بدن به پای جلو

1)                       فراگیران به هدف ساکنی ضربه می زنند

2)                       به توپ در حال حرکت ضربه می زنند

3)                       به توپی که در جهات مختلف حرکت می کند ضربه می زنند

4)                       به توپ ارسالی با دست ضربه می زنند

5)                       توپ را به بالا پرتاب کرده و با دست ضربه می زنند

6)                       با راکت به توپ ضربه می زنند

پس از اینکه گروه ها یکایک فعالیت را تکرار کردند توپی را بین دانش آموزان پرتاب کرده و هر دانش آموز با سعی کردن و ضربه زدن آنرا از خود دور می کند . هرگاه که خطای کمتری داشت پس از ببین و بگو توسط خود دانش آموزان برنده ی این بازی اعلام خواهند شد و تشویق می شوند .

در آخر بازی جهت بازگشت بدن به حالت اولیه نرمش انجام داده و آرام راه رفته و نهایتاً بصورت آرام می دوند .

در آخر از دانش اموزان می خواهیم اگر بازی ابتکاری دارند آماده کرده و در جلسه ی بعدی ارائه دهند و به آنها توصیه می کنیم برای جلسه ی بعدی حتماً لباس های ورزشی شسته شده و مرتب باشند و آب سرد نخورند و دست و صورت خود را پس از ورزش کردن با آب سرد نشویند جلسه را با بردن دانش آموزان به کلاس و تعویض لباس و کفش به پایان می بریم .

تنظیم کننده : نسرین فرشباف مانی صفت      تاریخ تنظیم : 6/11/87

استان اذربایجانشرقی       شهرستان تبریز – ناحیه 2 – دبستان استاد محمئ تقی جعفری

نوشته شده توسط مدیر سایت در ساعت 13:11 | لینک  | 

بسمه تعالی

طرح درس : علوم          عنوان درس : ذوب شدن            تاریخ:          مدت زمان تدریس : 45 دقیقه 

هدف کلی : آسنایی دانش آموزان با عمل ذوب شدن

اهداف جزئی :

دانشی : 1-دانش آموزان فواید عمل روب شدن را در زندگی بیان می کنند

            2-ذوب شدن را تعریف می کند.

            3-نمونه هایی از انواع ذوب شدن را نام می برد.

نگرشی : 1-به انجام آزمایش علاقه نشان می دهد.

            2-در بحثهای گروهی شرکت کرده و نظر خود را بیان می کنند.

مهارتی :1- با انجام آزمایش عمل ذوب شدن را نشان می دهد.

            2- گزارشی از مراحل انجام آزمایش را نوشته و در کلاس برای دوستان خود می خوانند.

روش تدریس : آزمایش – سخنرانی – پرسش و پاسخ – بحث گروهی

الگوی تدریس : الگوی پیش سازمان دهنده ی توصیفی

وسایل لازم : کتاب – یخ – ظروفی برای گذاشتن یخ - گچ

آمادگی فراگیران : سلام و احوالپرسی و حضور و غیاب دانش آموزان و گروه بندی به صورت تصادفی

ارزشیابی تشخیصس : بچه ها در سال قبل در رابطه با حالتهای مواد مطالب را خوانده اید حالا بگویید ماده چند حالت دارد؟                         درباره مایعات چه می دانید؟                   جامد یعنی چه؟

درباره گازها هر چه می دانید بگویید؟

ایجاد انگیزه : مقداری یخ را که برای آزمایش به کلاس می آوریم در یک پاکت پلاستیکی می گذاریم و عمداً کنار این پاکت چند تکه کاغذ روزنامه هم  می گذاریم. قبل از ورود به کلاس پاکت یخها را سوراخ می کنیم یخ روزنامه ها را خیس کند وقتی رسیدیم کیف دستی را روی زمین می گذاریم و پس از سلام و احوالپرسی و ارزشیابی تشخیصی ، روزنامه ها را بیرون می آوریم و از دیدن اینکه آنها خیس شده اند قیافه ناراحتی به خود می گیریم.

گام اول :ارئه پیش سازمان دهنده

بچه ها درس امروز ما در رابطه با اثر گرما بر مواد جامد است که به آن ذوب شدن می گوئیم. ذوب شدن یعنی تبدیل مواد جامد به مایع که برای این کار گرما لازم است.

گام دوم : ارئه مطالب یا وظیفه مورد یادگیری

بچه ها من امروز مقداری یخ به کلاس آورده ام به هر گروه قطعه یخ خواهم داد می خواهم ببینم کدام گروه زودتر موفق می شود یخ را آب نماید؟ حالا در گروه مشغول کار شوید هر گروه زودتر موفق شد نتیجه را در یک سطر به من گزارش دهد.( دانش آموزان مشغول هستند و مسلماً رقابتی در بین آنها برقرار می شود و احتمالاً حتی دو یا سه گروه همزمان توانستند به نتیجه برسند)

گروه لادن : خانم ما یخ را در جلوی نور آفتاب کنار پنجره گذاشتیم و زود آب شد.

گروه لاله : خانم ما هم کنار بخاری گذاشتیم و زود آب شد.

گروه سوسن : خانم ما نتیجه گرفتیم که هرچقدر گرما بیشتر باشد یخ زودتر آب می شود.

معلم : بلی بچه ها گرما باعث می شود که مواد جامد به مایع تبدیل شوند که  به آن ذوب شدن می گوییم. حالا به دقت به متن درس گوش بدهید.

گام سوم: تحکیم سازمان شناخت

خوب بچه ها حالا در گروه خود مشورت کرده و مثالهایی از ذوب شدن ار در زندگی روزمره برای من بگویید.

گروه نسترن : گرما باعث می شود که کره آب شود چون این اتفاق برای ریحانه و خانواده اش در مسافرت رخ داده است.

گروه سنبل : فلزات بر اثر گرمای زیاد ذوب می شوند و سپس آنها را در قالبهایی به شکل گوناگون در می آورند.

گروه گل محمدی : خانم مواد پلاستیکی کهنه را که از ما می خرند ذوب می کنند و دوباره به شکلهای گوناگون در می آورند.

گروه میخک : وقتی طلا را مثل انگشتر و النگو که شکسته به آقای زرگر می فروشیم او آنها را دوباره ذوب می کند و مدلهای دیگری را می سازد.

بله بچه ها ذوب شدن مواد جامد در بسیاری موارد مثل صنعت خیلی به در ما می خورد حتی در خانه وقتی مادرتان گوشتی را از فریزر بیرون می آورد به کمک عمل ذوب شدن گوشت آماده برای پختن غذا می شود.

بر اثر نور خورشید آب برفهای کوه ها ذوب می شود و رودها و چشمه ها جاری می شوند و ... پس مثل همیشه به هر طرف که نگاه می کنیم نشانی از نعمتهای زیبای خداوند را می بینیم که این نعمتها برای بهتر زندگی کردن به ما کمک می کند.

نتیجه گیری : ذوب شدن یعنی تبدیل مواد جامد به مایع که برای این کار گرما لازم است.

ارزشیابی پایانی : ذوب شدن را تعریف کنید؟                    چند نمونه از انواع موادی که ذوب می شوند نام ببرید؟                  به نظر شما اگر عمل ذوب شدن در طبیعت وجود نداشت چه می شد؟

تعیین تکلیف : در دفتر علوم خود خاطره آزمایش امروز را بنویسید.

عمل ذوب شدن را در منزل به پدر یا مادر خود نشان دهید.و

نوشته شده توسط مدیر سایت در ساعت 13:9 | لینک  | 

تفكر باراني

 

-    موفق ترين معلم كسي است كه نخستين آيه ي كتابش را خوب تفسير كند و نخستين آيه ي كتابش برخورد نخستين او با دانش آموز است!

-    پيامبر (ص) فرمود : من معلم مبعوث شدم و قرآن او را سراج منير مي خواند پس معلم چراغي است خود سوز و محفل افروز!

-    معلم باغباني است كه سخاوتمندانه بذر عمرش را در كلاس مي افشاند تا رويش و شكفتن نسل فردا را شاهد باشد!

-          هرگز نگوييد با يك گل بهار نمي شود بلكه بگوييد با يك گل بهار آغاز مي شود!

-     در قاموس و فرهنگ انسانهاي موفق سه كلمه بيشتر به چشم نمي خورد و آن كلمات ‚ نظم ‚ ايمان و تلاش است !

-          اذهان مانند چترهاي  نجات هستند فقط وقتي باز شوند عمل مي كنند!

-          پيروزي با نيك انديشان است!

-          در آينده بي سواد كسي نيست كه نتواند بخواند بلكه كسي است كه ‚ ياد نگرفته كه چگونه ياد يگيرد !

 

 

الگوهاي پردازش اطلاعات در يك نما

دريافت مفهوم :

اين الگو براي الگوي استقرايي يك خويشاوند نزديك است . اين الگو كه براي تدريس مفاهيم و كمك به شاگردان در يادگيري مؤثر تر مفاهيم تدوين شده روشي كار آمد براي ارائه ي اطلاعات سازمان يافته از ميان موضوع هاي بسيار گسترده به شاگردان در هر مرحله از رشد است .

پيش سازمان دهنده ها

اين الگو يكي از الگوهاي خانواده اطلاعات پردازي است كه ضمن 35 سال گذشته بيشترين تحقيق در باره ي آن به عمل آمده است . اين الگو براي آن تدوين شده است تا براي شاگردان ساختاري شناختي براي درك مطلب عرضه شده در خلال سخنراني ‚ خواندن وساير رسانه ها فراهم سازد . از اين الگوي پيش سازمان دهنده ها تقريباً براي هر محتواي قابل درك و با شاگردان در هر رده ي سني استفاده شده است . از اين الگو ميتوان در تركيب با الگوهاي ديگر به طور مثال در هنگامي كه ارائه ي مطالب با فعاليت استقرايي ممزوج مي شود به خوبي استفاده كرد .

نوشته شده توسط مدیر سایت در ساعت 7:30 | لینک  |